Martin152
|
|
« kdy: 10.10.2022, 15:26 » |
|
Problém, který se mi děje při rybaření. Mám lithiovou baterii (12V LiFePO4) s dvěma vývody pro připojení elektrozařízen í. V jednom mám elektromotor a ve druhém echolot. Při spuštění elektromotoru se však objevují na displeji echocholotu různé čáry a šum. Domnívám se, že zde dochází k nějakému rušení od zapnutého elektromotoru. Existuje nějaký způsob, jak elektřinu odrušit? Nechce se mi kupovat další drahou baterii. Echolot má spotřebu cca 2A a elektromotor samozřejmě větší na maximum třeba 40A.
|
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #2 kdy: 10.10.2022, 18:42 » |
|
A můžete nám poskytnout více informací?
Jde o nový echolot s loďkou, nebo starší? Dělalo to od začátku, nebo až v poslední době? Jaký motor je v loďce použitý? Jde o klasický střídavý motor, nebo komutátorový stejnosměrný, co jsou používané u RC modelů, nebo nějaký jiný? Možná by pomohla fotka. Jakým modulem je to řízené? Projevuje se to i když oddálíte motor a elektroniku loďky, od echolotu? To vše pomůže s dohledáním problému a s návrhem řešení.
Osobně bych asi zakoupil nový motor a zkusil jeho výměnu, jestli to pomůže.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
|
|
|
Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #5 kdy: 11.10.2022, 10:00 » |
|
Je to stejná problematika, jako odrušení autorádia. Základ je odrušení přímo motoru lodi, nebo jeho měniče (chopperu).
U DC motoru jde o odrušení komutátoru (2 tlumivky, + kondenzátor(y)). Základní odrušení motoru je poviností výrobce pohonu pro lodní šroub. Chopper motoru musí být napájen přes DC tlumivku a VF filtr.
U AC motoru jde o odrušení měniče frekvence - věc výrobce měniče. DC tlumivka a VF fitr v napájení, stíněný kabel k motoru.
Mám dojem, že u kovové loďky nesmí být napájení motoru propojeno na kostru (už jen kvůli korozi lodě). Ale odrušení na ni musí z hlediska principu mít zemnící body odrušovacích kondenzátorů filtru, obdobně jako u síťového filtru připojení na PE.
Napájení palubní lodní elektroniky (echolotu) se odruší stejně a stejnými prvky, jako autorádio.
Pokud je plášť echolotu spojen s jedním pólem baterie, může pomoci pro napájení elektroniky DC/DC měnič s galvanickým oddělením (MeanWell PSD-30A-12). Vyjde levněji a na váhu pohodlněji než druhý akumulátor. Tahat kyselinu na loď je riziko. Voda a kyselina je bouřlivá reakce. Ono i lithium a voda...
Vesla a nahození udice na místo podle chytrosti a zkušenosti rybáře není třeba odrušovat. Pokud nejste hospodář rybníka či povodí, pak echolot je cosi proti přírodě a lovecké vášni. Sportovní rybáři vědí...
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|
Rozmahel Vladimír
OSVČ
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 11.10.2022, 10:07 » |
|
A navíc tam sedí, ryby poraní na papule a pak je pouští...
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 11.10.2022, 11:02 » |
|
Zkusil bych k echolotu dát paralelně pořádný kondenzátor, alespoň 5G, a na baterii to připojil přes diodu
Diodu bych nahradil tlumivkou, to by mělo být účinější a s menší ztrátou. P.S. Rybáře, který loví rybu proto, aby se mohl pochlubit kolik jich ulovil, a pak ji pustí poraněnou zpět, nemám rád.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Jiří Kantner
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 11.10.2022, 16:06 » |
|
Moc se mi nezamlouvá to oddělení napájení echolotu pomocí měniče napětí: je to další potenciální zdroj rušení, celá ta konstrukce je nezakrytovaná, nestíněná a dnešní výkonové spínací prvky pracují velmi rychle s ostými hranami a z toho vyplývá i velká podíl vyšších harmonických. Než řešit dodatečné odrušení a odstínění dalšího elementu, tak bych radši viděl oddělenou baterku (hermetická gelovka, která vydrží několikahodino vý provoz, není nebezpečná z hlediska úniku elektrolytu ani to cenově není žádná katastrofa). Aplikace velkých kondenzatorů je kontraprodukti vní, protože náhradní schéma elektrolytické ho kondenzátoru obsahuje také sériové indukčnosti a odpory a může se stát že reálné naradni schema bude blízké LC obvodu v rezonanci. Optimální je paralelní kombinace elektrolytu a keramických kondenzátorů a filtry napájecího napětí umístěné elektricky co nejblíže ke zdroji rušení. Pracovní frekvence echolotů jsou v řádu stovek kHz. Pokud je v lodi použit jak stejnosměrný motor tak střídavý, vždy bude regulace fungovat tak, že bude generovat celkem dost širokopásmovéh o rušení. Proto by bylo vhodné použít pro napájení stíněný kabel: nestíněné zůstanou asi baterky. Bylo by vhodné zvolit prostorové uspořádání takové, které zajistí co největší vzdálenost obvodů echolotu od obvodů pohonu lodi.
|
|
|
|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #9 kdy: 11.10.2022, 19:43 » |
|
Osobně se domnívám, že v loďce je použit stejnosměrný komutátorový motorek. Stačí málo a jiskření na komutátoru (vylomený uhlík, špína a prach, ...) způsobuje velké rušení a to i na poměrně velkou vzdálenost. Tedy nepostačí jen oddálit, nebo nějak odstínit. Osobně bych vyměnil pohonnou jednotku za střídavý motorek, který podobnými problémy netrpí. Tedy pokud nepůjde o to nejlevnější z "Alíku".
Ale pořád zde hádáme co by a tazatel se prozatím k žádné z otázek nevyjádřil.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 12.10.2022, 06:31 » |
|
Tazatel není přihlášený, tudíž nemůže odpovědět.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 13.10.2022, 12:16 » |
|
Diodu bych nahradil tlumivkou, to by mělo být účinější a s menší ztrátou. ...
Důležité je jak a kam se rušení dostává. Předpokládám, že echolot používá takové frekvence, kde už z motoru nic "neleze" Pokud ruší nějaké špičky nebo především poklesy na přívodu napájení, právě ten velký kondenzátor funguje skoro jako baterka (s malou kapacitou...) a dioda zajistí aby se tam objevilo (a drželo) plné napětí My jsme tak "odrušovali" cyklovače stěračů podle AR, když se v některých Škodovkách "splašily" po přidání plynu
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|